söndag 8 juni 2014

Dagens tävling kan bara sammanfattas med katastrof. Jag märkte redan från början att det inte skulle gå vägen, för hon gick inte fram, lyssnade inte på mig överhuvudtaget. Jag blev faktiskt arg nu, ska det vara så j*vla svårt att bara röra sig framåt?! 
Jag hatar att rida sån ridning som jag behöver göra på henne, hatar att verkligen behöva "hugga" med sporrarna och använda pisken, jag vill rida mjukt. Men när hon inte alls lyssnar, vad ska jag göra?! Just nu är jag bara helt rådvill för jag vet inte hur jag ska lösa detta. Jag vill inte bråka med henne, men hon har börjat säga ifrån när jag säger till henne, då börjar hon studsa på stället i stället. I dag kunde hon inte galoppera heller, hon bara bytte. 
Hon var riktigt knackig, ostadig, for med huvudet upp ner och hon blir så ojämn i gången att hon känns halt, så stundtals funderar jag faktiskt över om det är nåt som inte stämmer? Men så lossnar det ibland och hon går fram och då är hon hur fin som helst. När jag rider ut i skogen här hemma är hon alltid pigg och glad. Om det vore nåt fel skulle det väl inte kännas super när hon går fram, då skulle det väl kännas konstigt hela tiden?

Jag ger henne det här året och nästa, har det inte lossnat på två år så är det ingen tävlingshäst, då ska hon inte behöva göra det. Men det är synd för jag vet vilka kvalitéer hon har. 

Dagens procent blev 58%. Inget att hurra för. Fick en hel del sjuor, men även några treor (!!) , fick en trea på första tiometersvolten och det vet jag egentligen inte varför. Står bara att hon tappar bjudningen, vilket hon iofs gjorde. Trea även på båda mellangalopperna pga att hon bytte galopp och det drar ju förstås ner betyget. Endast en femma på gångarter, det har alltid varit en sjua innan. 
Men, men, dressyr är alltid dressyr och lite roligt att i kommentarsfälten står: otillräcklig bjudning, tappar bjudningen, ojämn.
Sen längst ner där de brukar skriva "trevlig ritt, för dagen ngt spänd" ;))
står det bara "tänk på att inte driva så mkt" . Hur menar hon? Om hästen inte har nån bjudning måste jag väl driva?! 

Men det roligaste som hände i dag var att när jag ridit färdigt och precis hoppat av hästen kommer det fram någon till mig och säger hej. Jag kände inte igen dom alls, vem är det? tänkte jag. Då var det Laila, Cabarets uppfödare!! Och hennes dotter och barnbarn. Jag har nog aldrig blivit så förvånad!! Det var så himla roligt att få träffa dom :D . Men så skämsligt att dom kom när det gick så dåligt :/ , får ju nästan ångest. 

Nu får vi bara träna vidare, nästa tävling är den 29 juni i Mjölby, sen tar vi SEMESTER!! 


4 kommentarer:

  1. Usch jag vet känslan, när man undrar vad man håller på med, vad man gör för fel. varför kan de inte bara gå lika bra som när man tränar? Känner de på sig att det är tävling och "allvar" och blir motstrida just därför??
    Hästar är en gåta!
    Kämpa på du, tycker du gör rätt i som ger henne lite tid, och sen om det visar sig att hon verkligen inte tycker det är kul då kan hon kanske få bli mamma istället? Hon ger ju jäkligt trevliga avkommor :-)
    MariaG

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det skulle nog vara det hon skulle gilla bäst, att bara gå och "inget göra" :) . Som tur är så är jag ju ingen tävlingsmänniska, så jag gråter inte för det, jag nöjer mig gott och väl med att bara rida som vanligt och åka och träna, men tycker det är "slöseri" på en sån fin häst som verkligen har kapacitet att inte få visa det.

      Radera
  2. Kan ni inte lägga in lite hoppning i dressyren? Sånt brukar kunna locka fram lite mer gas.

    Maria N

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, man kan ju prova. Tyvärr är jag ju så rädd för att hoppa, men har funderat på om jag kan hitta någon som vill hoppa henne lite åt mig. Å andra sidan behöver hon bara gå dressyr EN gång i veckan plus att det har blivit en tävling i veckan på sista tiden, så MAX 2 ggr/v , resten ut i skogen, så jag tycker inte att hon borde bli uttråkad på det på det lilla?

      Radera